dimarts, 13 d’abril del 2010

LA CUINA...

LA CUINA DE L’ESCOLA MATAGALLS

L’Escola Matagalls te cuina pròpia.
Sempre diem que el Menjador forma part d’un tot educatiu que és l’Escola. De la mateixa manera podem dir que per a una bona educació alimentària cal coordinar la part estrictament educativa amb la part alimentària. Totes dues formen part d’un eix: Educar el gust.
Lluitar contra la comoditat de donar únicament aquells plats que el nen ingereix de bon grat i amb un temps rècord no sempre és una tasca fàcil.
Al Menjador de l’Escola introduïm ingredients i sabors que poden semblar nous, alguns recuperats de la cuina tradicional, com és el caldós de cigrons amb espinacs i bledes o l’arròs a la crosta, o d’altres més populars com la paella o la crema catalana. També cuinem amb productes ecològics i integrals, utilitzant molts cereals com el búlgur, l’espelta o la quinoa i altres productes com el tofu o el seitan que potser no els coneixeu.
En els nostres àpats mai no hi falta verdura o amanida.
El menjador de l’Escola és un espai on nens i adults aprenem junts a cuinar, on fem els pastissos de les mones de Pasqua i on barregem el gluten de blat i l’aigua amb les mans fent la massa pel seitan que posarem al caldo del dinar, al costat de les cols i l’àpi de l’hort.
A l’hort de l’Escola, els nens i nenes acompanyats pels mestres i pels avis pagesos, hi planten tomàquets, cols, àpi, pèsols, enciams, escaroles, farigola, romaní... és una bona manera d’apropar-nos a la terra, de tocar-la, d’olorar-la, d’embrutar-nos i, sobretot “d’aprendre de la terra tot el que la terra ens pot ensenyar”. Nens i avis porten les cols o les escaroles a la cuina perquè la cuinera ens faci un bon dinar que segur està més bo que mai...
Seguim pensant que alimentar els nens i nenes és, a més d’aportar-los els elements nutritius necessaris per al bon desenvolupament present, construir el seu físic i la seva salut futura, donant-los uns hàbits dietètics sans. Però encara és més: és transmetre’ls un bagatge cultural fet de sabors, olors, tradicions, diversitat i convivència.